Inge en Geduld - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Inge Verstappen - WaarBenJij.nu Inge en Geduld - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Inge Verstappen - WaarBenJij.nu

Inge en Geduld

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

14 Oktober 2006 | Frankrijk, Clermont-Ferrand

Salut,

Het is weer tijd om mijn belevenissen hier in Frankrijk met jullie te delen. De afgelopen week heb ik niet heel veel spannende dingen meegemaakt. Vorige week zaterdag was Alex jarig en dat moest natuurlijk even worden gevierd. Ik ben samen met Flo, Nora en Alex naar een café geweest waar ze allemaal verschillende soorten bieren verkochten. Normaal ben ik niet zo een grote fan van bier, maar het Kwakbier smaakte prima! De volgende avond had de jarige job nog een feestje thuis en dat was ook een erg leuke avond. Heb er gezellig met wat mensen gepraat en dat is toch echt de beste manier om mijn Frans wat bij te spijkeren. Alex woont in een ander dorpje, ongeveer 15 kilometer hier vandaan, Nora en ik waren er met de bus heen gegaan, we zouden wel zien hoe we die avond weer terug zouden komen. Om 2 uur wilde ik toch wel graag naar huis, maar alle auto’s zaten vol.. Flo wilde zijn plaats wel aan mij afstaan en zou wel bij Alex blijven slapen. Dus met de laatste auto die naar Clermont-Ferrand ging, kon ik gelukkig mee naar huis, ik was ontzettend blij! Er waren nog ongeveer 10 mensen op het feestje, ze zouden wel zien hoe ze thuis zouden komen. Ze zijn om half 4 ’s nachts aangelopen en om zeven uur ’s morgens waren ze thuis! Toen had ik al heerlijk wat uurtjes geslapen!

Woensdagavond hebben we een informatieavond en kennismaking gehad in het gebouw waar ik nu woon. Er werd standaard informatie gegeven over het gebruik van de wasmachines, de sportzaal, de parkeergarage etc. Er werd ons vriendelijk verzocht om de vuilniszakken niet uit het raam te gooien, maar ze naar de container te brengen. Ik vind het vrij normaal om mijn afval naar de container te brengen, maar dat is het dus blijkbaar niet. In het gebouw hiernaast zitten een aantal mensen die hun vuilniszak uit het raam gooien of deze in de lift zetten en dan wegrennen!

Donderdag heb ik voor de tweede keer gewerkt in het bedrijf voor mijn project. We werken voor een bedrijf dat wijn en kaas verkoopt. Hoe Frans? De originaliteitprijs zullen we dus helaas niet winnen. Maar het is leuk om te doen en dat is het belangrijkste! We moeten de komende maanden gaan onderzoeken wat de exportmogelijkheden zijn voor Nederland, België en China en hier een exportgids voor maken. Ook heeft het bedrijf een stand op een beurs in Parijs en deze mogen wij inrichten. Tevens maken we een show om de wijn en de kaas te promoten. Donderdagmiddag zijn we met de twee directeuren gaan uiteten, we hadden namelijk werkoverleg! We hebben in een gezellig restaurantje een typisch gerecht uit de omgeving Auvergne, waar ik nu zit, gegeten. Normaal hou ik niet zo van dingen eten die ik niet ken, maar deze gegratineerde aardappelen, met sla en een speciale soort ham smaakten heerlijk! Er werd zelfs een fles wijn opengetrokken voor bij het eten! Na 2,5 uur middagpauze zaten we weer hard te werken achter onze computer.

Verder heb ik afgelopen week weer veel uurtjes doorgebracht op school. Maandag en dinsdag zelfs tot 20.00. Op weg naar huis kwamen we langs een Indisch winkeltje en besloten we om daar eten te halen, zodat we niet meer zelf hoefden te koken. Volgende week staat er een presentatie op het programma en daar moet ik morgen (zondag) met mijn groepje nog aan werken, omdat we er doordeweeks gewoon geen tijd voor hebben. De Fransen zijn zo fanatiek en hebben toch een heel andere instelling dan veel studenten in Nederland. Iedereen is bij alle lessen aanwezig, dat heb ik in Maastricht nog niet vaak meegemaakt.

Met iets repareren zijn ze in Frankrijk helaas niet zó fanatiek. Ik zit inmiddels alweer 6 weken hier en al die tijd al zonder keukenlicht! Heb al een kleine tien keer netjes gevraagd aan Piet of hij mijn lampje wil vervangen, maar dit is tot op heden nog steeds niet gebeurd. Schijnbaar moet daar een of ander hooggeleerde man voor komen die gespecialiseerd is in het losklikken van lampenkapjes, het oude eruit kan halen en een nieuwe lamp erin kan zetten. Ik heb hier ongelooflijk veel geduld gekregen de laatste weken, iets waar ik niet bekend om sta in Nederland, dus ik wacht rustig op het licht! Ik blijf heel positief; voor eind december zal er heust wel iemand zijn geweest, hoop ik!

Iedereen bedankt voor de lieve mailtjes, kaartjes en smsjes! Blijven sturen, want ik vind het super leuk om iets uit Nederland te horen!

Gros Bisous, Ingetje

Ja, het is me nu dus eindelijk gelukt om niet een mega lang bericht te plaatsen!

• 14 Oktober 2006 - 17:01

Florieke:

Ja Inge, geduld is een schone zaak ;)..
    Ik zou gek worden als ik zooo lang op school moest zitten!! Maar jij houdt het volgens mij goed vol! Ga zo door :P..
    xxx Florieke

• 15 Oktober 2006 - 10:53

Ester:

hier gooien ze alleen frisbees tegen het raam... vuilnis komt toch echt in de container terecht... wat een volkje die Fransen!
    kus Ester

• 15 Oktober 2006 - 22:29

Myrthe:

Hej, Inge! hele verhalen hier op de site! Wel een beetje balen dat je zolang les hebt maar daar staat een redelijk lange vakantie tegenover...Heel veel succes daar ;-).
    Veel liefs,
    Myrthe

• 16 Oktober 2006 - 08:01

Christel:

Hey meisje, Denk aan jou!!!Kus

• 16 Oktober 2006 - 08:16

Peter:

Wederom een leuk verhaal! Heel veel succes met je kaas\wijn project, maar dat zal zeker goedkomen!

Groetjes Peter..

• 16 Oktober 2006 - 08:20

Nogmaals Peter:

Tussen kaas en wijn moet zo'n schuin streepje in de bovenstaande tekst. (\) Kaaswijn lijkt me niet echt lekker...

• 20 Oktober 2006 - 17:22

Ester:

Hey Inge,
    Heel goed dat je toch even naar huis gaat tussendoor! Soms heb je dat even nodig! Kun je de batterij weer opladen en curry meenemen ;)!
    liefs,
    Ester