Welkom in Frankrijk! - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Inge Verstappen - WaarBenJij.nu Welkom in Frankrijk! - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Inge Verstappen - WaarBenJij.nu

Welkom in Frankrijk!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Inge

18 September 2006 | Frankrijk, Clermont-Ferrand

Salut!

Ik zit al ruim twee weken in Frankrijk en de tijd vliegt voorbij. Ik begin al aardig in het ritme te komen van de Fransen. De croissantjes, wijntjes en stokbroden smaken heerlijk!

Vorig weekend was het integratie weekend. Dit werd georganiseerd door een aantal studenten van de activiteitencommissie van school. Met ongeveer 60 personen zijn we drie dagen naar Jozerand, een dorpje hier in de buurt geweest. Vrijdagavond stond in het teken van kennismaking. Zaterdag was het spelletjesmiddag zoals wij dat kennen van de basisschool; met waterballonnen en eieren overgooien, zakspringen, geblinddoekt elkaar zoeken etc. We waren niet heel erg gemotiveerd, maar uiteindelijk toch winnaar! Zaterdagavond was 70’s party en dat was een zeer geslaagde avond. Zondagmorgen was het tijd om uit te slapen om vervolgens tegen het einde van de middag weer richting Clermont-Ferrand te gaan.

Op school zijn we nog bezig met de eerste drie warmloop weken en dat is al behoorlijk heftig. Zo had ik afgelopen week 5 uur accounting achter elkaar (met 15 minuten pauze). Beste mensen ik ben HEBO gaan studeren, omdat het niks maar dan ook niks met getallen te maken heeft. Het was een herhalingsles voor alle studenten, maar voor mij was alles nieuw, dus ik vroeg me al heel snel af wat ik er deed. De prachtige Franse termen over dit onderwerp klinken nog steeds in mijn oren, maar helaas heb ik verder weinig van deze les opgepikt. Vervolgens kregen we het vak recht, niet mijn meest favoriete vak en al zeker niet op maandagavond van 17:15 tot 20:15. PowerPoint hebben ze hier nog niet uitgevonden, dus hier staat nog heel ouderwets een docent, drie uur lang doodsaai zinnetjes te citeren op een tempo waar je bang van wordt. Ik kan je vertellen, dat je hier na 3,5e minuut helemaal genoeg van hebt. Vanaf dat moment stond de tijd voor mij hier dus wèl even stil. Vanaf volgende week gaan de echte lessen beginnen en ik hoop dat dat wat interessanter is dan hetgeen ik nu allemaal heb gehad. Ik heb het rooster gezien en ben heel erg benieuwd wat me hier te wachten staat. De lessen beginnen iedere ochtend om 08:15 uur. De roostermaker houdt niet van puzzelen, dat wil zeggen dat er nogal wat gaten in het rooster zitten en ik dus iedere dag drie tot vier tussenuren heb. In Nederland sluiten de vakken prima op elkaar aan, maar dat kennen ze hier dus blijkbaar niet. Daardoor ben ik ’s avonds ook wat later klaar dan dat ik gewend ben. Een keer per week ben ik om 17:00 uur uit en dat noemt men hier vroeg! Twee dagen per week mag ik om 18:15 uur naar huis, op maandag ben ik klaar om 20:15 uur en het weekend begint vrijdag om 19:15 uur. De Fransen zijn niet flauw, ofwel? Ik moet in drie maanden tijd 16 (!) vakken volgen en dat is extreem veel in vergelijking met de andere studenten die 6 à 7 vakken volgen in 5 maanden tijd. Verschil moet er zijn, maar ik vind wel dat dat beloond mag worden. Daarom ga ik in januari ruim 3,5e week naar Ruud toe in Indonesië om daar uit te rusten van al dat harde werken in Frankrijk. Eerst moet ik hier nog drie maanden flink aan de slag, heel goed mijn best doen en hopen om eind december met 30 studiepunten terug te keren naar Nederland!

Verder ben ik hier al twee weken bezig om een bankrekening te openen. Je zult denken dat is zo gepiept, maar Fransen zijn dol op papieren, het is ze nooit genoeg. Het is heel begrijpelijk dat ze om mijn legitimatiebewijs vragen. Maar dat is hier niet het enige… ze willen een kopie van mijn huurcontract, een bewijs dat ik hier studeer en dus ingeschreven sta bij de universiteit en nog meer onzin! Helemaal geen probleem voor mij, ik heb ze al mijn papieren gegeven en ze hebben het netjes gekopieerd voor hun administratie. Afgelopen donderdag lag er een afhaalbewijs voor mijn pinpas in mijn brievenbus. Ik ging de volgende dag vol goede moed naar de bank en werd daar direct teleurgesteld, want mijn papieren waren niet in orde. De mevrouw van de bank had voor mijn dossier niet het goede formulier van mijn huurcontract gekopieerd. Ik werd vriendelijk gevraagd om aankomende week nog eens met mijn huurcontract terug te komen. 5 Minuten later stond ik dus weer op straat zonder pinpas! Nora was op dat moment bij me en sprak voor de 18e keer in twee weken tijd het inmiddels beroemde zinnetje: ‘Welkom in Frankrijk’ uit! Ze zegt dat al die overbodige formulieren en dingen heel normaal is hier in Frankrijk. Ik word echt onwijs zenuwachtig en kriebelig van die gekke Fransen met al hun papieren. Voor mijn studio heb ik een pak papieren in moeten vullen waar je u tegen zegt, op school vroegen ze me om een uittreksel van het bevolkingsregister, ik vraag me nog steeds af wat ze er mee moeten.
Morgenvroeg ga ik dus weer terug naar de bank om een kopie te laten maken van mijn huurcontract. Vervolgens willen ze bij de bank ook zeker weten dat ik echt op het adres woon dat ik bij hun heb doorgegeven en dat op mijn huurcontract staat. Het afhaalbewijs dat ze me gestuurd hebben is niet genoeg. Daarom sturen de goede mensen van de bank, nadat ik mijn formulieren heb laten kopieren, een aangetekende brief naar mijn adres. Hiervoor moet ik tekenen voor ontvangst. Zodra dit is gebeurd en ze er bij de bank er helemaal van overtuigd zijn dat ik gewoon op het adres woon dat ik ze heb doorgeven kan ik mijn pasje gaan afhalen. ..Wordt vervolgd!

Momenteel is het weer beter in Nederland dan hier in Frankrijk, helaas voor mij… Afgelopen donderdag en vrijdag heeft het ontzettend veel geregend en dat heb ik geweten. Ik dacht dat ik alles bij me had, maar een paraplu was ik dus vergeten. Ik ben twee keer drijf- en drijfnat geworden, dus ben ik in mijn vrije middag op zoek gegaan naar een paraplu. En inmiddels ben ook ik gewapend met een paraplu!

Ik verwacht deze week internet, dus vanaf dan kan ik jullie via de site wat vaker op de hoogte houden van mijn belevenissen hier. Iedereen heel erg bedankt voor de e-mailtjes, reacties op de site, sms’jes etc. Ik vind het heel leuk om iets van jullie te horen en ik ben erg benieuwd hoe het met iedereen gaat!

Gros Bisou,
Inge

  • 18 September 2006 - 16:35

    Sanne:

    Hola chica
    Super leuk weer een verhaaltje van je. Ik heb echt medelijden met je superzware rooster, maar alles komt goed :) Komend weekend is het kermis in Weert! Je wordt op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen ;)
    Liefs Sanne

  • 19 September 2006 - 03:30

    Floor :):

    Bonjour inge! Leuk om een verhaaltje te lezen :) Als zelfs jij al bang wordt van het tempo daar...maaar komt vast allemaal goed! Ik hoop dat je ook nog een beetje tijd over hebt om leuke dingen te doen daar! Veel plezier en besos grandes!!

  • 19 September 2006 - 10:16

    Daan:

    Bonjour Nnngé!:) Leuke verhaaltjes! De eerste paar weken zijn gewoon de irritantste omdat je dan alles moet regelen! De dingen die je mee maakt komen me bekend voor van afgelopen jaar:) Wel balen van die roosters zeg..Maar je bent al zo goed als gesetteld dus gaat helemaal goed komen!Geniet ervan en we spreken elkaar!!Dikke kus van mij!

  • 19 September 2006 - 12:50

    Chantola:

    lieve inge.. zo te horen heb je het wel naar je zin!! nou meissie geniet er nog maar even van want je bent zo weer thuis:) liefs chantal

  • 19 September 2006 - 12:59

    Ester:

    Hey Inge,
    arme jij... wat een dagen... Maar het zal vast wel snel wennen.
    Geniet van je tijd in Frankrijk!
    Liefs, Ester

  • 19 September 2006 - 20:21

    Kevin:

    Hey Inge,

    HAHA Overal is het inderdaad wel wennen, en ik kan je wel verzekeren dat México ook niet vies is van enkele papiertjes, hojitas zeggen ze hier gewoon. PP kennen ze hier ook niet, hier gaat alles nog met de mooie overheadprojector, die ook soms uit elkaar valt. Maar na alles geregel is het hier best leuk, superleuk. Maar al mijn verhalen staan op mn link: limburgerinmexico.web-log.nl
    Wel veel vakken heb jij, ik heb al genoeg werk met mijn 5 vakken. Denk eraan dat jij ook nog moet genieten he, dit maak je maar een keer mee.
    Doe de groeten aan Nora van mij. Bisoux, Besitos

  • 20 September 2006 - 13:00

    Romy:

    hee Inge, echt super leuk hoe je dat allemaal verteld!! Veel succes met je rooster.. en geniet er maar van! liefs Romy

  • 20 September 2006 - 15:34

    Ruudje:

    Skatje!!!

    Frankrijk veel papieren, Mexico veel papieren, moet je eens naar China komen... daar zijn ze verzot op stempelen op die vele papieren ;-) Helaas ook op roggelen, spugen en extreem overdreven smakken!

    Och ja, gelukkig ook genoeg leuke dingen, want het blijft wel een mooi land (tenminste het kleine stukje dat ik tot nu toe gezien heb). Nu al zin in omze Indonesie-vakantie!

    Love You!!!

  • 21 September 2006 - 13:16

    Klaudia:

    Hello Jngetje!!!
    Wat leuk dat jij iets van
    jouw grote reis naar F. laten horen. Ik hoop het dat jij hier snel kan wennen en veel leuke dingen gaat doen. Groetjes en tot volgende keer :))

  • 25 September 2006 - 11:00

    Ilse Donkers:

    He inge,ik zie het al helemaal voor me bij de bank hehe wat een gedoe allemaal.Maar zo te horen heb je het wel naar je zin!Ik wou ook even zeggen dat ikzelf geslaagd ben voor school!ik kan deze week mijn diploma ophalen hehe!!Veel succes en plezier Dikke kus ilse

  • 28 September 2006 - 09:26

    Ruudje:

    Ennuh...
    Wanneer krijgen we weer eens een update uit La France..?

    Love You!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Clermont-Ferrand

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2007

Alle studiepunten gehaald!!

23 December 2006

Au Revoir la France...

18 December 2006

Eindstreep in zicht!

11 December 2006

Sinterklaas

04 December 2006

De laatste loodjes!
Inge

Actief sinds 04 Aug. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 24089

Voorgaande reizen:

01 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: